کروم
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 31398
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه

علوم
چهار شنبه 3 آبان 1398برچسب:, :: 21:18 ::  نويسنده : hatef karimi

ساختار بلوري عنصر کروم


اثرات کروم بر سلامتي انسان
افراد از طريق تنفس، خوردن، آشاميدن و تماسهاي پوستي کروم و ترکيبات کروم را دريافت ميکنند. ميزان کروم در هوا و آب بسيار اندک است. مقدار کروم در آب آشاميدني بسيار کم است اما ممکن است که آبهاي آلوده حاوي مقداري کروم 4 و کروم 6 باشند که جز انواع خطرناک کروم محسوب ميشوند. اغلب افراد از طريق عذا کروم 3 دريافت ميکنند. کروم 3 به طور طبيعي در سبزيجات، ميوه ها، گوشت، زرده تخم مرغ و دانه ها وجود دارد. روشهاي متنوع نگهداري و ذخيره مواد غذايي ممکن است، محتواي کرم مواد غذايي را تغيير دهد. اگر غذا در تانکهاي فولادي يا قوطي ها نگهداري شود، مقدار کروم غذا افزايش مي يابد.
کروم 3 در تغذيه انسان نقش اساسي دارد و کمبود آن موجب مشکلات قلبي، اختلال در متابوليسم و ديابت شود. اما اگر مقدار کروم 3 که انسان مصرف ميکند، از حد معمول بيشتر باشد، بر سلامت انسان اثر گذاشته و به عنوان مثال، باعث خارش پوستي ميشود.
کروم 6 براي انسان بسيار خطرناک است. به خصوص براي افرادي که در صنعت فولاد و نساجي کار ميکنند، کروم 6 خطر بيشتري دارد. افرادي که تنباکو مصرف ميکنند، بيشتر از ساير افراد در معرض خطر کروم قرار دارند.
کروم 4 اثرات متعددي بر سلامت انسان دارد. معمولاً ترکيب کروم در محصولات چرمي وجود دارد. اين ترکيب باعث آلرژي شديد در افراد ميشود، مانند خارش پوست. با تنفس کروم 4 بيني تحريک شده و خونريزي بيني اتفاق مي افتد.
ساير بيماريهايي که کروم 4 سبب ميشود، عبارت هستند از:
خارش پوستي
زخم معده
مشکلات دستگاه تنفسي
ضعيف شدن سيستم ايمني بدن
آسيبهاي کليوي و کبد
تغيير مواد ژنتيکي
سرطان ريه
مرگ
خطراتي که کروم براي سلامتي انسان ايجاد ميکند، به حالت اکسيدايوني آن بستگي دارد. فرم فلزي کروم خاصيت سمي اندکي دارد، اما کروم 6 بسيارسمي است. اثراتي که کروم 6 بر بدن انسان بر جاي ميگذارد، عبارت هستند از زخم معده، آماس پوست و حساسيتهاي پوستي. اگر کروم 6 و ترکيبات آن با تنفس وارد بدن انسان شود، سبب آسيبهاي معده به خصوص زخم معده ميگردد. علاوه بر اين، مشکلاتي در مخاط دهان، مخاط بيني، گلو و حنجره اتفاق مي افتد. برونشيت، گرفتگي تنفسي و تورم نيز از ديگر بيماريهايي است که بر اثر تنفس کروم 6 بروز ميکنند. علائم بيماريهاي حاصل از کروم 6 در دستگاه تنفسي شامل عطسه کردن، خس خس کردن، تنفسهاي کوتاه و منقطع و خارش بيني است.
با توجه به برنامه سمشناسي ملي آمريکا (NTP) و ليست مربوط به آن کروم 3 ظرفيتي و ترکيبات حاصل از آن بر روي جانوران آزمايشگاهي اثر سرطانزا ندارد. اما داده هاي حاصل از NTP درباره کروم 6 و ترکيبات حاصل از آن، شواهد زيادي را دال بر سرطانزا بودن اين عنصر شيميايي براي جانوران آزمايشگاهي نشان ميدهد. اين ترکيبات کرومات کلسيم، تري اکسيد کروم، کرومات سرب، کرومات استرونتيم و کرومات روي ميباشند. آژانس بين المللي سرطان (IARC) فلز کروم و ترکيبات کروم 3 ظرفيتي را در ليست گروه سوم (يعني گروهي از عناصر که سرطانزا نيستند) طبقه بندي کرده است.

تاثيرات زيست محيطي کروم
انواع مختلفي از کروم وجود دارد و تاثير آنها بر ارگانيسمهاي موجودات زنده متفاوت ميباشد. کروم به شکل کروم 3 و کروم 4 از طريق فرآيندهاي طبيعي و فعاليتهاي انساني وارد هوا، آب و خاک ميشود.
عمده ترين فعاليتهاي انساني که باعث افزايش غلظت کروم 3 ميشود، کارخانه هاي توليد فولاد، چرم و نساجي هستند. مهمترين فعاليتهاي انساني که سبب افزايش غلظت کروم 5 ميگردند، کارخانه هاي شيميايي، چرم و نساجي، الکتريسيته و نقاشي ميباشد. موارد کاربرد کروم 4 در صنعت است. تما اين فعاليتها باعث افزايش غلظت کروم در آب ميشود. با احتراق زغالسنگ کروم وارد هوا ميشود و از طريق زباله هاي صنعتي کروم وارد خاک ميشود.
اکثر کروم هوا ته نشين شده و به آب و خاک وارد ميشود. کرومي که در خاک قرار دارد، به شدت به ذرات خاک ميچسبد و در نتيجه وارد آبهاي زيرزميني نميشود. کرومي که در آب قرار دارد، جذب رسوبات ميشود و به صورت غير متحرک در مي آيد. فقط مقدار اندکي از کروم داخل آب حل ميشود.
اگر مصرف روزانه کروم 3 از حد معمول کمتر باشد، در ارگانيسمهاي متابوليسم کننده قند و در قلب مشکلاتي بروز ميکند. اين در حالي است که کروم 4 براي ارگانيسمها بسيار سمي است. کروم 4 سبب تغيير ژنتيکي شده و فرد دچار بيماري سرطان ميشود.
محصولات زراعي داراي مقداري کروم هستند تا ميزان کروم مورد نيلز بدن انسان از اين طريق تامين شود. اگر ميزان کروم موجود در خاک افزايش پيدا ميکند، به تبع آن غلظت کروم در محصولات زراعي نيز افزايش مي يابد. اسيدي شدن خاک بر ميزان مصرف گياهان زراعي از کروم تاثير ميگذارد. اکثر گياهان کروم 3 دريافت ميکنند. کروم 3 يکي از مهمترين اشکال کروم به حساب مي آيد، اما اگر ميزان غلظت کروم 3 از حد مجاز تجاوز کند، اثرات منفي به دنبال دارد.
عنصر شيميايي کروم توانايي تجمع در بدن ماهي ها را ندارد، اما اگر غلظت کروم، به دليل تاثير توليدات فلزي بر آبهاي سطحي افزايش يابد، ميتواند بر آبشش ماهيهايي که در نزديکي اين مناطق زندگي ميکنند، اثر گذارد.
کروم در جانوران باعث مشکلات تنفسي، پايين آمدن مقاومت بدن در برابر بيماريها، کاهش تولد، عقيمي و تشکيل تومور ميشود.



عنصر کروم در طبيعت


خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر کروم :
عدد اتمی: 24
جرم اتمی:51.9961
نقطه ذوب: C°1857
نقطه جوش : C°2672
شعاع اتمی: Å 1.85
ظرفیت: 3و2
رنگ: خاکستری نقره ای
حالت استاندارد: جامد
نام گروه: 6
انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 6.766
شکل الکترونی: 1 1s22s2p63s23 p63d 54s
شعاع یونی : Å 0.52
الکترونگاتیوی:1.66
حالت اکسیداسیون:3,2,6
دانسیته: 7.19
گرمای فروپاشی : Kj/mol 16.9
گرمای تبخیر : Kj/mol 344.3
مقاومت الکتریکی: Ohm m 0.000000129
گرمای ویژه: J/g Ko 0.45
دوره تناوبی:4

درجه اشتعال : در حالت جامد غیر قابل اشتعال
شماره سطح انرژی : 4
اولین انرژی : 2
دومین انرژی : 8
سومین انرژی : 13
چهارمین انرژی : 1
ایزوتوپ :
ایزوتوپ نیمه عمر
Cr-49 42.3 دقیقه
Cr-50 پایدار
Cr-51 27.7 روز
Cr-52 پایدار
Cr-53 پایدار
Cr-54 پایدار

اشکال دیگر :
تری اکسید دی کروم Cr2O3 ، دی اکسید کروم CrO2 و تری اکسید کروم CrO3
هیدرید کروم CrH
تری کلرید کروم CrCl3 و دی کلرید کروم CrCl2

منابع : کانی کرومیت
کاربرد : از آن برای تهیه فولاد ضد زنگ همچنین برای روکش ابزارماشین ، چاقو ، وسایل جنگی استفاده می شود و باعث رنگ سبز در زمرد مصنوعی استفاده می شود .


روش شناسایی:

ICP:Inductively Coupled Plasma Spectrography
XRF:X-Ray Fluorescence Spectrometry
ES:Emission Spectrography
NA:Neutron Activation Analysis
COL: Colorimetry
AA:Flame Atomic Absorption Spectrometry
POL:Polarography
   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب