دیابت
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 31398
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه

علوم
پنج شنبه 3 اسفند 1398برچسب:دیابت,, :: 14:52 ::  نويسنده : hatef karimi

خوردن شیرینی جات و یا غذاهای ناجور باعث ایجاد مرض قند نمی شوند.

تشویش ونگرانی( استرس) بوجود آورنده مرض قند نیست. اما، وضع کسانی که به این  مرض دچار هستند را بدتر می کند.

این ناخوشی از کسی به انسان سرایت نمی کند.

 

معالجه مرض قند

 

هرچند که مرض قند را نمی توان به طور کامل معالجه نموده و از بین برد، ولی می توان به طور کاملاً موفقیت آمیزی آن را تحت کنترل گرفته و تا حدی معالجه کرد.

درک این مطلب که چرا مقدار قند در خون اشخاص مبتلا به مرض قند زیاد است و کسب دانش در زمینه مکانیسم هائی که در این زمینه در بدن صورت می گیرد، کمک می کند تا متوجه بشویم که معالجات مختلف به چه صورت مثمر ثمر واقع می شوند.

شکر و غذا های نشاسته ای ( کربوهیدرات ها) در بدن انسان به گلوکز( قند) تبدیل می شوند. گلوکوز در بدن کسانی که مرض قند دارند-  یا به دلیل کمبود انسولین در بدنشان و یا به این دلیل که انسولین موجود در بدن آن ها کارائی لازم خود را از دست داده است تبدیل به انرژی نمی شود. این امر باعث می شود که کبد به نوبه خود بیش از حد معمول قند وارد خون نماید که باز از آن جا که انسولین در بدن نیست و یا کارائی ندارد، این قند ها نیز به انرژی تبدیل نمی شوند در حالی که در آن زمان مقدار قند در خون زیاد تر شده است.

در این هنگام بدن شروع به سوزاندن چربی ها و پروتئین ها ی ذخیره خود کرده و باز گلوکوز تولید می کند. اما این بار نیز گلوکوز به انرژی تبدیل نمی شود. با توجه به انجام چنین عمل و عکس العمل هائی در بدن اشخاص مبتلا به مرض قند که هنوز به مداوای خود نپرداخته اند، علائم مرض قند بروز می کند .

به دلیل فقدان انرژی، آن ها، اغلب احساس خستگی زیاد می کنند.  گلوکوز موجود در خون که مورد استفاده قرار نگرفته ناچاراً وارد ادرار می شود . به همین دلیل ادرار اشخاص مبتلا به مرض قند که تحت درمان قرار نگرفته اند، خیلی زیاد است. و به همین دلیل است که چنین اشخاصی دچار تشنگی شدیدی می شوند؛ و با اختلالاتی که در رابطه با سوزاندن چربی ها و پروتئین ها در بدن بوجود می آید، وزن کم می کنند.

کسانی که به مرض قند نوع اول مبتلا هستند، پس از آگاهی به این امر، باید همه عمر خود را با تزریق انسولین بگذرانند. همچنین آن ها باید از یک رژیم غذائی درستی پیروی کنند. تزریق انسولین برای این بیماران حیاتی است و باید هر روز صورت بگیرد.

کسانی که مرض قند نوع دوم را دارند حتماً باید غذاهای سالم و مناسب  بخورند. اگر با رژیم غذائی نتوان مرض قند نوع دوم را معالجه نمود، دکتر به آن ها دارو  تجویز خواهد نمود. انواع قرص ها برای معالجه مرض قند نوع دوم به کار می رود. 

 تعدادی از این دارو ها عوارض جانبی دارند که عواقب ثانویه بیماری دیابت را در دراز مدت افزایش می دهند. از این رو همه بیماران مبتلا به مرض قند باید بدانند که داروها یکی از عوامل بازدارنده آنان از دستیابی به کنترل قند خونشان هستند.

 با پرسیدن از پزشک  خود اطمینان خاطر حاصل کنید و آگاهی خود را در باره داروئی که مصرف می کنید بالا ببرید.

 

عوارض دراز مدت مرض قند

 

برای همه افراد مبتلا به مرض قند لازم است که عوارض دراز مدت دیابت را بشناسند و بدانند که چه اثری روی بدن می گذارند و از هر یک از آن ها چگونه می توان جلوگیری کرد و یا آن ها را درمان نمود.

 به طور کلی تأثیرات دیابت بر روی چشم ها، قلب،کلیه ها، اعصاب، و پاها و پوست می باشد.

 

برنامه غذائی مناسب در دیابت

 

برای افراد ی که دیابت دارند، رژیم غذائی خاصی وجود ندارد، بلکه یک برنامه غذائی که برای همه مناسب است، اکیدا به آن ها توصیه می شود.

 آنها باید غذاهای کم چربی، کم شکر، کم نمک، میوه و سبزیجات، و به طور فراوان غذاهای نشاسته ای ( نان، سیب زمینی، برنج ،پستا و سریال های صبحانه-cereals Breakfast وغیره). استفاده کنند.

پرهیز از قندها ، یکی از چیزها ی اولیه که بسیاری از اشخاص دیابتی باید فرا گیرند، این است که از غذاهائی که قند دارند، دوری گزینند. بعنی در چای یا قهوه خود از شیرین کننده های جانشین قند استفاده کرده، از ژله و نوشیدنی های قنددار پرهیز نمایند. بیش از همه سبزی بخورید. گام دیگری که باید برای کنترل قند خون بردارید، افزودن مقدار غذاهای گیاهی در برنامه غذائی است.

تحقیقات نشان داده اند که افراد دیابتی که از بافت های گیاهی بیشتری استفاده می کنند، قند خون آن ها کمتر از دیگران است.

درباره کم کردن چربی ها اقدام کنید.

غذاهای پر چربی مساله ساز هستند. زیرا چربی زیاد، علاوه بر افزایش قند خون، افزایش خطر انسداد شریان های قلب، سرطان ، سنگ کیسه صفرا و.... را به دنبال دارند

مصرف نمک را کاهش دهید.

عده ای از مردم مستعد ابتلاء به فشار خون هستند وبرای هر کسی پسندیده است که مصرف غذاهای نمک دار را کاهش دهد. خوردن غذاهائی که فیبر ( Fiber) زیادی دارند بسیار لازم است.

در مورد نوشید ن مشروبات الکلی بهتر است با دکترتان مشورت کنید. اما، در هرحال افراد دیابتی می توانند تا یک مقدار مشروبات الکلی استفاده کنند. فقط هیچوقت با شکم گرسنه مشروب نخورید. و از مشروب های شیرین اجتناب کنید.

ورزش برای تندرستی

 

ورزش و کاهش وزن در دیابت نوع دوم از اهمیت زیادی بر خوردار است. ورزش باعث می شود که انرژی بیشتری را بسوزانید. اکثر دیابتی های نوع دوم که برای کنترل دیابت خود دارو می خورند، پس از پرداختن به ورزش می توانند به جائی برسند که از خوردن آن داروها دست بکشند. این امر به دان علت است که ورزش موجب افزایش اثر انسولین در بدن می شود.

 

ورزش در دیابت نوع اول، به این بیماران کمک خواهد کرد که تمامی مواد غذائی با ارزش را از خوراک خود به دست آورند. زیرا این امر درست به مانند انسولین نامرئی عمل می کند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب